diumenge, 5 de maig del 2013

L'Aleman



Sí, no ho he escrit malament, “L’Aleman” és el títol de la segona novel·la de Jordi Santasusagna. De l’anterior ja us en vaig parlar en el seu moment i fins i tot alguns em vareu fer cas.

En llibre encara no és a la venda (ho estarà a partir del dia 13) però sóc de les que el dia de Sant Jordi ja el va poder comprar. Van fer una excepció i es podia trobar a les llibreries de Cardona (en Jordi és d’allà) i a les parades que l’editorial tenia a Barcelona.

Parlant amb ell, amb l’autor (privilegis que una té), li comentava que se’m fa difícil intentar parlar del llibre, tenint en compte que no puc explicar gairebé res, més enllà del que diu la sinopsi de la contraportada.

Ambientada a finals dels anys 40, en Raymond, un desertor de l’exèrcit nazi, arriba a l’explotació minera de Cardona on és rebut amb tots els honors, tant per les autoritats de l’època com dels directius de l’empresa, i on comença a treballar i a viure en una de les cases que la companyia té pels seus treballadors de més rang.
A l’altra banda, en tots els sentits, hi ha en Vicenç, un jove de 15 anys, fill petit d’una família que gairebé no té res, i que tot just acaba de començar la seva vida laboral.
Dos mons que conviuen però que estan totalment allunyats l’un de l’altre, el dels que es mouen en l’opulència i les aparences i el dels que lluiten dia a dia per tenir alguna cosa per menjar, el dels que viuen en grans cases i el dels que ho fan en barraques o pisos petits i foscos.
Una història central crua, fosca, dura, entrellaçada amb altres, potser més petites però igual d’importants, que també ho són.

Una novel·la que em va enganxar des de les primeres pàgines, que ha fet anar els meus sentiment d’una banda a l’altra, que m’ha sorprès.

Als que ja us vaig enredar una vegada, torneu-me a fer cas. A la resta, doneu-li una oportunitat. A tots plegats, ja veureu com "L’Aleman" no us deixarà indiferents.

3 comentaris:

  1. Segur que me'l llegiré: el primer em va encantar, com saps, i aquests fa tota la fila que no em decebrà en absolut.

    ResponElimina
  2. No té res a veure amb l'altre i segur que també t'agradarà.

    ResponElimina